Kost, prestation och hälsa

Jag har aldrig tidigare behandlat ämnet kost här på metriabloggen. Men som ni alla säkert känner till så är rätt kost en viktig del av prestationen och för att hålla sig vid god hälsa. Utan att vara någon expert så gör jag förmodligen någonting rätt då jag mycket sällan är sjuk, någon gång vartannat år.

Min filosofi om kost är att kroppen, om du lyssnar på den, faktiskt säger till dig vad den behöver. Den behöver det du är sugen på! (Om det alltid är choklad kanske du bör känna efter lite extra och inte låta dig luras). En ganska så enkel och okomplicerad inställning. Jag tror inte på att härma någon eller strikt följa en diet utan att det bästa bränslet för prestation kan se olika ut för olika individer och att det därför viktigast att lyssna på dina egna signaler. Hur har kosten sett ut de dagar du känt dig kraft- och energilös kontra de dagar då du känt dig redo för rekordtid på eljjuspårsslingan?

Jag har i hela mitt idrottsliv från och till låtit mig inspireras och influeras av andra idrottares kostregimer och olika koststudier utförda på elitaktiva. På ett orienteringsträningsläger i italienska Puglia testade jag att minimera kolhydrater i kosten. Det var ett ganska så tydligt kvitto jag fick. Träningen gick uruselt. GI var ingenting för mig. (Testade detta efter att Björn Ferry släppt en kokbok på temat. Läste efteråt att han visst hade det låtit slinka ned några mackor mellan GI-målen. Han gick väl på känsla han med tänker jag).

Som ett komplement till känslan går jag på förnuftet. Det säger sig självt att man bör undvika besprutade grönsaker och att frukt och grönt ger dig viktiga vitaminer. Unna dig det bästa och plocka det du känner dig sugen på i frukt- och grönsaksdisken. Ha som mål att laga maten själv så att det inte blir alltför stor del fabrikstillverkad kost som ofta innehåller en del märkliga tillsatser. Ganska så enkla råd att följa.

Men ibland känner man sig tom på idéer på vad man ska laga. Jag letar gärna recept på nätet och just nu har jag fastnat för Green Kitchens Stories. Bara vegetariska recept men sprängfyllda med frukt och grönt och mycket matiga. Idag var jag sugen på något sött, kanske en effekt av gårdagens tävlingspremiär på Måsenstafetten. Så det blev en bakkväll med äppel-, hasselnöts- och chokladbullar. Grymt goda och kommer vara bra att ha med som komplement till matlådan till tävlingarna under våren.

Äpple-, hasselnöts- och chokladbullar.

Äpple-, hasselnöts- och chokladbullar. Du hittar receptet på Green Kitchen Stories hemsida.

Delar också med mig mina vägval från helgens tävlingspremiär,  Måsenstafetten, som genomfördes utanför Nävekvarn. Missade att sätta på gps-klockan så handritad rutt denna gång. Jag gjorde ett  bra lopp på sista sträckan och plockade under hela loppet in tid på ledande Järla, men nådde inte riktigt hela vägen fram. Inga, Riina och jag som representerade OK Linnés förstalag slutade tvåa, cirka 30 sekunder efter segrarlaget.

bild-6 2

Fin sörmlandsterräng på Måsenstafetten.

Ser än mer fram emot vårens tävlingar och stafetter!