Använder Tomten GIS?

Att tomten använder kartor, det är väl självklart?

Kanske någon av er besöker Tomteland i Mora i juletider? Här ser vi en schysst kartguide över området…

tomtelandkarta

Tomteland – behöver så klart en karta (Källa: www.tomteland.se)

Tomteland i Mora…ja, nu kanske någon blir förargad. Är det inte i Rovaniemi han bor?

Eller…ja det är ju många som vill slåss om detta. Läs själv i denna gamla nyhet från Aftonbladet.

Var bor tomten egentligen, Aftonbladet använder kartan för att visa.

Var bor tomten egentligen, Aftonbladet använder kartan för att visa. Källa: Aftonbladet

Våra konsultkollegor på Sweco räknade (med hjälp av GIS) för några år sedan ut att den bästa platsen för tomten skulle vara i Kirgistan.

”I december 2007 gick det svenska företaget Sweco ut med att jultomten borde bo i bergen i Kirgistan ”i Kirgizistan, nära gränsen till Kazakstan,på 40°40′N 74°24′Ö / 40.667°N 74.400°Ö / 40.667; 74.400.[13] Detta skulle nämligen enligt det svenska företaget vara optimalt för Jultomtens logistik, när han ska dela ut alla julklappar. På grund av detta har kirgiziska myndigheter sagt att de planerar att namnge ett berg efter jultomten” (Källa: Sweco/Wikipedia)

Men var den riktiga tomten bor vet ju alla. Det är ju på Nordpolen! Eller ja han kanske har börjat leta nytt boende. NASA visar ju också med GIS teknik att det ibland verkar vara si och så med istillgången där uppe?

Kanske behöver tomten hjälp att söka fram en ny plats till slut. Det här året har vi sett att UAS har kommit för att stanna inom GIS branschen. Om Tomten ger sig själv en hård klapp från oss på Metria skulle vi ju kunna visa han några bra platser. I Lucia tog våran drönare en sväng utanför Huvudkontoret i Gävle. Då såg det ut så här:

Lusse_UAS

Kanske tomten kan reka Snälla Barn med hjälp av UAS teknik i framtiden? (Källa: Metrias Intranät ENAS)

Hujja det måste vara stressigt att vara Tomte nu! Ny teknik! Men förresten teknik, ni vet väl att årets julklapp är sådana där band som hjälper en att hålla koll på stressen? Träningsband är nämligen årets julklapp. Givitvis med GIS-koppling (GPS-chip är vanliga på dessa armband, så att du kan plotta ut dina träningsrundor – när du ska stressa av).

Med ett träningsarbemand med GPS plottar du sedan ut med GIS var du sprungit!

Med ett träningsarband med GPS, plottar du sedan ut med GIS var du sprungit! (Källa: hui.se)

Det är förresten andra gången vi har GIS relaterade prylar på Årets Julklappslista: 2007 var GPS/Navigatorer på första plats) Läs mer här http://www.hui.se/arets-julklapp. Hoppas Tomten får ett sånt där band?

Ska man hålla koll på tomten kan man göra som NORAD – amerikanska försvaret. Fixa en egen Websida för det:

Amerikanska NORAD håller koll på tomten (Källa: www.noradsanta.org)

Amerikanska NORAD håller koll på tomten (Källa: www.noradsanta.org)

Kolla själv: www.noradsanta.org

Vi håller på Metria koll på tomten (ja inte den Tomten) med vår nya app: Hitta Fastighet!

Hitta Fastighet - hjälper Tomten hitta tomten (Källa www.mertia.se)

Hitta Fastighet – hjälper Tomten hitta tomten (Källa www.mertia.se)

Läs mer och ladda själv ner appen om du behöver koll på tomten här.

Näe hem till barnen och spela Minecraft. Bygga sin egen Värld! (För det är ju det vi GIS-are egentligen vill.) Man kan ju bygga sådana här kreationer kanske:

Minecraft_tomte1

 

Minecraft_GodJulhus

 Så klart använder tomten GIS, det måste han göra! Hur ska han annars hitta fram?

Tomten kollar kartan!

Tomten kollar kartan!

Att alla julkort hittar fram, det har i alla fall tomten ombesörjt! Jag har ju sett på kartan att det är här det sker:

Postens huvudkontor...nu fattar jag! (Källa/Kartbild: hitta.se)

Postens huvudkontor…nu fattar jag! (Källa/Kartbild: hitta.se)

Det här med GIS (och kartor), det är skoj det! Hoppas ni tycker detsamma därute i GIS-Sverige! Och var också snälla nu. Annars vet ni vad som händer…och ha en riktigt God Jul! 

PS.

Här kan ni läsa på mer om Tomten: http://sv.wikipedia.org/wiki/Jultomten (Web 2.0 – Dela gärna)

//GIS och Kart-nörden Jonny

 

 

 

GIS som hjälpmedel i undervisning

Hur GIS och kartor i synnerhet, kan påverka vår bild av vår omvärld från tidig ålder

Karta utförd av barn från skolteckningstävling (Linfo Norrbotten 2007)

Karta utförd av barn från skolteckningstävling (Linfo Norrbotten 2007)

När jag var 10 år gammal fick jag en tidningsprenumeration av min pappas kusin. Tidningen var på engelska och hette World och gavs ut av National Geographic. World var deras tidningsversion för barn. Idag heter tidningen Kids. Min pappas kusin hade rest på många ställen i världen och var dessutom en riktig historieberättare och visade oss bilder och kartor var han jobbat från fjärran länder..

Tidningen World, National Geographics tidning för barn under 80-talet! Idag heter den Kids.

Tidningen World, National Geographics tidning för barn under 80-talet! Idag heter den Kids.

 World-tidningen var efterlängtad när den damp ner en gång i månaden och jag försvann in i spännande reportage, historier och bilder om barn från olika kulturer men även om äventyrare och upptäckare. Och så fanns så klart kartor. Roligast var alla pyssel, labyrinter, tävlingar som tidningen också innehöll. Det var givetvis lite trixigt att läsa på engelska men det gick ju också bra!

En egen ritad kartlabyrint till tävling i tidningen World, gjord 1997.

En egen ritad kartlabyrint till tävling i tidningen World, gjord 1997.

 

 

 

Mitt intresse för geografi, kartor och äventyrare skulle jag, kanske något efterkonstruerat, naturligtvis tro härstammar från denna historia.

Ett intresse som följde mig genom hela skoltiden och också fick mig att bli GIS-ingenjör. Tänk hur mycket vuxna runt omkring oss som små, skolan och också enskilda lärare egentligen påverkar våra val senare i livet. Vad tycker du som jobbar med GIS. För att få fler att använda GIS, borde vi inte börja med våra egna barn. Här får du lite inspiration, idéer och lästips kring det!

Skolor och GIS-utbildning

15 år senare fick jag själv mitt första riktiga jobb på Svenska Institutet för Geografisk IT (SIGIT) i Kiruna. Kiruna var då ett starkt centrum för GIS i landet med bla Lantmäteriet och Metria, CFD, Satellitbild, Miljödatacentrum, produktion av Sveriges National Atlas (SNA), SIGIT och GIS-lab. Det var i mitten på 90-talet då GIS fortfarande var en relativt ung bransch i Sverige! GIS i skolundervisning var definitivt också något nytt. På ett antal högskolor och universitet kunde man lära sig, men branschen insåg också tidigt att för att locka kunskap, nya användare och att förstå hur GIS skulle kunna komma till nytta i samhället, behövdes också utbildningar för lärare på grund och gymnasienivå! SIGIT tog tidigt fram kurser för lärare! Det dröjde dock till 2011 innan GIS riktigt tydligt framträdde i kursplaner i geografi från Skolverket. 

Idag finns formuleringarna glädjande nog där och GIS skulle kunna och borde vara ett naturligt verktyg inte bara i geografi utan så klart också i matematik, historia, naturkunskap, teknik med fler ämnen.

Men även om GIS finns omnämnt i kursplaner så varierar det mycket på hur aktivt skolor jobbar med ämnet! Brist på kunskap hos lärare, teknik-problem ibland kopplat till kostnader för teknik (mjukvara, data, datorer), varierande kvalitét på undervisningsmaterial är några av hindren som lärare själva nämner som problemområden.

Lyckat projekt i Norrbotten som du kan ta nytta av

Under några år 2006-2010 arbetade jag själv med ett utbildningsprojekt i den regionala föreningen Linfo Norrbottens (idag NorrGIS) regi, för att sprida kunskap i Norrbottens skolor! I samarbete med Science centret Teknikens hus i Luleå utbildade vi 300 lärare och sedan 2500 elever under några intensiva månader.

Lärare utbildas i GIS i Norrbotten under våren 2009.

Lärare utbildas i GIS i Norrbotten under våren 2009.

Det var alltså redan före det tydligt fanns riktlinjer för GIS i kursplanerna. Jag tog fram ett lärar- och utbildningsmaterial som idag ligger öppet på Teknikens hus. Tjugo GPS-er som förpackades i GIS-lådor kan fortfarande idag lånas kostnadsfritt från Teknikens.

Jag höll tillsammans med den duktige teknikpedagogen David Broström på Teknikens hus inspirationsföreläsningar runt om i Norrbotten och vi tog med oss 10 bärbara datorer med gratis program ut till skolorna (Seterra, Worldwind, från NASA, QGIS mfl) och lät lärare prova på vad GIS var!  Prova gärna också dessa om du har möjlighet! Lärarna fick också information vad GIS är, hur det används, och en massa tips och idéer på hur GIS kan användas i skolan + litteraturtips! 

GIS-lådor med GPSer och övningar vilka idag kan lånas av skolor i hela Norrbotten

Efter dragningen för lärarna fick jag ett halvår senare också förmånen att vara ute bland skolklasser, under täckmanteln Indiana Jonny-es i föreläsningen ”Jakten på de fantastiska kartorna”.

Indiana Jonny-es undervisar skolbarn - här utomhus för Skattjakt/Geocaching

Indiana Jonny-es undervisar skolbarn – här utomhus för Skattjakt/Geocaching

Det var ett spännande projekt som föll väl ut. Många skolor använder sig fortfarande av GIS-lådorna och har fått in GIS-delar i sin undervisning lite mer frekvent!

Jag hoppas att många fler rektorer kan få upp ögonen för hur deras skolor kan få bättre undervisning med stöd av GIS och att de ger lärare den eventuella fortbildning som behövs. Inom branschen hoppas jag och tror att vi kan var stöd genom att ta fram bra program som funkar för skolorna, att vi fortsatt öppna upp våra data så de blir lättillgängliga och att vi kan vara stöd och mentorer genom att tex erbjuda utbildningar, studiebesök, praktikplatser och examensarbeten.

Lite tips och länkar för lärare som jag fortfarande tycker är bra

Utvecklingen just nu i landet

Idag pågår det ett spännande nationellt projekt kallat GODIS. Lantmäteriet driver projektet genom Vinnovastöd. Projektet syftar till att ge ett tekniskt stöd för att kunna jobba med GIS i skolan och bland annat har man tagit fram en prototyp på en teknisk ”GIS-lärplattform” kallad Geodataskolan. Geodataskolan är ännu i beta-/ testläge men kommer troligtvis att släppas under 2015. Flera myndigheter och företag, däribland Metria, och även lärare är inblandade i olika delar av projektet.

Utkast från Geodataskolan - Ny portal för lärare!

Utkast från Geodataskolan – ny portal för lärare!

Vi behöver så klart fler som läser till ämnet. På Metria har vi en sida som guidar blivande ”GIS-are” till de eftergymnasiala lärosäten där man kan förkovra sig kring GIS. Men för att få barn att redan tidigt intressera sig för GIT/GIS, naturvetenskap och teknik så tror jag det är viktigt att man tidigt börjar jobba med de rumsliga begreppen i skolan!

Ett ytterligare kul exempel på det var när ett av mina egna barn gick på förskola så grävde de ner olika föremål (av plast, papper etc i skogen) och fick rita en karta till var de placerats. Efter en månad, ett halvår och ett år senare skulle de sedan gå tillbaka och se vad som hänt med de nedgrävda sakerna). Om allemansrätt, naturen, nedskräpning och karthantering på en och samma gång.

Ut och besök barn och ungdomar – och prata om GIS

Många skolor och lärare tycker det är roligt när föräldrar kommer och pratar om sina jobb i skolan. Jag har själv varit på några sådana träffar i mina barns skolklasser och kört några ”kart&GIS-pass” . Då har jag bland annat utmanat lärare på löparrunda med GPS-klocka/spårning, kollat på häststatistik på karta och visat hur man kan jobba med Google Earth och framför allt visat hur spännande det är att jobba med kartor och GIS!

 Jag har därför en uppmaning till dig som jobbar med GIS runt om i landet och har barn i grundskolan:

Ta några timmar av din vardag, prata med ditt barns skola och gör ett besök i ditt barns klass och prata om vilken roll GIS spelar i dagens samhälle!

Det kan så klar vara lite utmanande att ställa sig i klassrum, fullt med ungdomar. Men jag lovar att det är roligt att diskutera sitt yrke med barn – man får ärliga frågor!  Vågar du – så använd gärna något ur presentationsmaterialet som finns på Teknikens hus sida”

 

Tjejer på skattjakt!

Tjejer på skattjakt!

Avslutningsvis så håller jag också med min kollega Per-Åke Jureskogs blogginlägg, att företagen i branschen också behöver bli bättre på att ta emot praktikanter och exjobbare. Det är något vi på Metria lyft fram som viktigt för vår framtida fortsatta framgång.

Behöver du lite stöd eller inspiration kan du gärna kontakta mig för mer tips!

Jonny Halvarsson, jonny.halvarsson@metria.se, 070-6647018

 

PS.

Du kan hitta en presentation kring ämnet ”GIS på skolan” som jag höll i Gävle på den internationella GIS dagen i november för lärare här

Litteraturtips (om du vill läsa om GIS på ”traditionellt sätt” – det går givetvis att googla fram en masas kul om GIS i dag också):

Starta med geografiska informationssystem: Wolter Arnberg, Utgiven av Studentlitteratur, (2006) - Antal sidor: 97 - ISBN: 91-44-04544-1

Geografisk informationsbehandling – Teori, metoder och tillämpningar:  utgiven av ULI och Formas, Redaktör: Lars Harrie, Fjärde reviderade upplagan (2008) - Antal Sidor: 300 - ISBN: 978-91-540-6015-3

Introduktion till Kartografi: Ola Hall, Göran Alm och Stefan Ene, Utgiven av Studentlitteratur, (2003) Antal sidor: 205 - ISBN: 9789144040509

Geografiska informationssystem: Anders Wellving Utgiven av: Natur och Kultur Läromedel,  (2001) - Antal sidor: 120 - ISBN: 9127629279

Konsten att framställa kartor – en handledning i kartdesign: Margareta Elg och Lars Granath, Utgiven av Studentlitteratur, (2006) - Antal sidor: 198 - ISBN: 91-44-04560-3

Introduktion till GIS: Bo Malmström, Anders Wellving, Utgiven av ULI, (1995) - Antal sidor: 216 - ISBN:91-630-3245-7